A forgalmi dugónál csak egy idegesítőbb dolog létezik: olyan dugóban ragadni, ahol az autósok csak lassan reagálnak az előttük induló autók mozgására.

Mint minden vezető autógyártó, a Ford is folyamatosan fejleszti az intelligens, új generációs vezetősegítő technológiákat, amelyek - akár örülünk ennek, akár nem - előbb-utóbb teljesen átveszik a vezetés felelősségét az emberektől. A Ford két új kísérleti technológiája - a Forgalmi Torlódás Asszisztens és a merőleges parkolást is megoldó Aktív Parkolóasszisztens - interaktív kapcsolatban áll a környező járművekkel, csökkentve ezzel a vezetőt terhelő stresszt.

A Forgalmi Torlódás Asszisztens sorozatgyártásra érett verziójának bemutatását a Ford középtávon (2017 és 2025 között) tervezi. A radar- és kamera-technológiával működő rendszer összehangolja a jármű sebességét a többi autóéval, csökkentve ezzel a vezetőt terhelő stresszt, és elősegítve a forgalom akadálytalan áramlását. "Az autósok naponta több mint 30 percen át autóznak sűrű forgalomban." - fejti ki Joseph Urhahne, a Ford Kutatási és Fejlett Tervezési Központjának mérnöke. "A Forgalmi Torlódás Asszisztens segítségével sokkal nyugodtabban haladhatunk az akadozó forgalomban, és mert a Ford technológiája a forgalom ritmusához igazítja autónk sebességét, akár még a torlódások kialakulásának esélye is csökkenhet."

Független kutatások kimutatták: ha egy adott útszakaszon csak az autók 25 százalékában működne olyan berendezés, amely automatikusan a forgalom ritmusához igazítja a tempót, az utazási idő 37,5 százalékkal csökkenne, és 20 százalékkal kevesebb ember érkezne késve. A Forgalmi Torlódás Asszisztens képes tartani a forgalom ritmusát és a kijelölt forgalmi sávot - akkor, ha a haladást nem akadályozzák gyalogosok, kerékpárosok vagy állatok, valamint ha a sávjelölések tisztán láthatók. (A Forgalmi Torlódás Asszisztens működéséhez szükséges érzékelő technológiák egy része már most is működik a Fordokban, például a Focus, a C-MAX és a Grand C-MAX modellekben.)

Az önálló kormányzás már bevált az automatikus parkolásra szolgáló Ford Aktív Parkolóasszisztensben és a Sávtartó Asszisztensben, amely kormányzási nyomaték-rásegítéssel segít a vezetőnek a irányban tartani a járművet, ha akaratlan sávelhagyást észlel. A Sávtartó Asszisztens kamera segítségével határozza meg a jármű helyzetét a kijelölt forgalmi sávban. A Forgalmi Torlódás Asszisztens automatikus sebességtartásához szükséges technológia már megtalálható a Ford Poweshift váltóművekben és az Adaptív Sebességtartó Automatikában: a radarjelekkel működő rendszer képes tartani az előre beállított követési távolságot az autó előtt haladó járműtől.

"A forgalmi dugónál csak egy idegesítőbb dolog létezik: olyan dugóban ragadni, ahol az autósok csak lassan reagálnak az előttük induló autók mozgására."  - érzékelteti Urhahne. "A Forgalmi Torlódás Asszisztens azonban még a legsűrűbb forgalmi torlódásokon is jelentősen kevesebb stresszel és fáradtsággal viszi át az autóst."

A Forgalmi Torlódás Asszisztens arra is képes lesz, hogy reagáljon a forgalom változásaira, és előre tájékoztassa az autóst arról, hogy várhatóan fellazul majd a torlódás. A Forgalmi Torlódás Asszisztens működése során természetesen a vezető bármikor felülbírálhatná a rendszer döntéseit, és átvehetné az irányítást a jármű fölött.

 

Hír a vezess.hu -ról

Wednesday the 22nd. new focus Kft
Powered by Bitkom Kft